Britt & Kurt in IJsland

Een foss-ke doen

Ondertussen hebben we de Westfjorden achter ons gelaten. Jammer want we voelden ons hier echt al thuis. Een heel lange rit bracht ons terug naar de ‘bewoonde wereld' met als eerste bestemming Akureyri, na Reykjavik de tweede grootste stad van Ijsland. Wat je hier allemaal niet tegenkomt: ijsberen, vikings, trollen,.... (zie foto's !).
Maar wat ons van deze regio het meest zal bijblijven, zijn toch wel de watervallen (‘foss' in het IJslands): Godafoss, Selfoss en Dettifoss (de grootste waterval van Europa).
Ook Asbyrgi was indrukwekkend. Dit is een canyon in de vorm van een hoefijzer. Volgens de legende omdat een goddelijk paard met zijn poot per ongeluk de Aarde heeft aangeraakt, volgens de wetenschappers een gevolg van de vloed veroorzaakt door een enorme uitbarsting van de Grimsvotn vulkaan. Wij gaan voor de eerste theorie ;-)

Nicole en René

De watervallen zijn indrukwekkend!

Freddy

Hoi, ik ben terug van gisteren avond. Fosskes heb ik ook vele gezien en waarschijnlijk nog veel meer nog niet gezien. Maar ja, er zijn er ook zo veel. Ik veronderstel dat jullie ergens in de buurt van Myvatn zijn. Heel mooi daar, alleen die ambetante vliegen. De rokende lava-velden en een bovengrondse scheur in de aarde daar vond ik erg speciaal.
PS: Het is er precies erg warm, prima zo.